Sebelum PRU14, saya telah semak dengan P…

Sebelum PRU14, saya telah semak dengan Pejabat Daerah Bentong dan mendapati bahawa 35 lesen lombong pasir telah dikeluarkan. Oleh kerana penguatkuasaan yang lemah, kebanyakan sungai di Bentong telah tercemar.

Sesetengah sungai-sungai ini membekalkan air minuman kepada komuniti tempatan. Selama ini, kami telah banyak mengadu kepada pihak berkuasa tetapi tidak ada penyelesaian.

Oleh itu, saya amat terharu bahawa dengan penukaran kuasa, perubahan boleh berlaku dengan begitu cepat. Dalam masa 3 minggu sahaja selepas ‘turun padang’ bersama Timbalan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, YB Tengku Zulpuri dan memberikan amaran tegas kepada seorang pengusaha lombong pasir, sungai 'teh tarik' sebelum ini telah menjadi jernih semula.

Marilah kita mengambil berat isu-isu alam sekitar dengan serius. Berilah peluang kepada alam sekitar untuk pulih semula.

———————————————————
Before GE14, I checked with the District Officer’s office and found out that 35 sand mining licenses have been issued in Bentong. And due to the glaring lack of enforcement that means almost every river in Bentong has been disturbed and polluted. Some of these rivers supply drinking water to the local community. For years, we have fought but complaints after complaints to the relevant authorities have fallen on deaf ears.

But I’m amazed with what a change of government can do. Merely 3 weeks after a site visit with YB Tengku Zulpuri, the Deputy Minister of Water, Land & Natural Resources, which resulted with a stern warning to a sand mining operator, a “teh tarik” river can turn crystal clear.

Let’s take environmental issues seriously.
Give a chance for nature to recover.

https://youtu.be/ZiC02NXra9s




[vid_url]

Source